הדרכת הורים > מהי הדרכת הורים

אחת ממטרות החיים עבור רובנו היא להביא ילדים לעולם. מדובר בנושא טעון רגשית וברוב המקרים יש לנו מושג ברור למדי של מה אנו רוצים עבור ילדינו וכיצד אנו רואים אותם גדלים. בהמשך הדרך אנו מבינים כי ילדים זה לא עסק פשוט. השאיפות שלנו, האמונות שלנו, לא תמיד מתממשות בצורה מושלמת והדבר יכול להוביל לתסכול ואכזבה. זוהי תחושה קשה של חוסר אונים ואנו בטוחים לעיתים כי אם ילדינו אינם נשמעים לנו והולכים בדרך שאותה אנו מתווים עבורם. התוצאות בהכרח יהיו קשות ובעלות השלכות בעייתיות. כאן למעשה, נכנסת הדרכת הורים אשר מספקת לנו את הסביבה התומכת כדי לבחון את הסיטואציות שבזמן אמת נדמות כבלתי אפשריות ומספקת לנו את הכלים ללמוד לאהוב ולקבל את ילדינו וגם להנחיל להם את הידע אותו אנו רוצים להעביר אליהם בצורה יותר טובה ומותאמת.

באיזה מצבים הדרכת הורים היא רצויה?

כאמור, חוסר האונים הנלווה לתחושה כי ילדינו הולכים בדרך שגויה ואין אנו יכולים לעשות דבר כדי לסייע בעדם היא קשה מאוד. השלב הראשון של הדרכת הורים הוא הגדרת יעדים להשגה. בשלב זה ההורים מגדירים את ההתנהגויות הבעייתיות של ילדיהם או את אלה של עצמם. ההתמודדות צריכה להיות נקודתית עם ההתנהגויות הבעייתיות. בשלב השני מתאימים כלים ספציפיים לטיפול בבעיות. במידה והילד חווה קשיים יש לתכנן כלים אשר יטפלו לא רק בבעיות ההתנהגותיות אלא גם בקשיים אותם חווה הילד ואשר מובילים להתנהגויות הבעייתיות.

בשלב זה גם יפעל המנחה לאתר תגובות בעייתיות אצל ההורים. למשל הורה אשר מתקשה להיכנס לנעלי הילד ולגלות אמפטיה כלפיו. ישנם הורים אשר מבינים את ילדיהם אך מתקשים להציב להם גבולות או שמציבים להם גבולות נוקשים מדי. הורים אחרים מציבים גבולות אך אחר כך ממהרים לפצות אותם באופן שהינו מוגזם.

הדרכת הורים יכולה להוות התערבות מספקת ובמקרים אחרים היא תהיה רק נדבך אחד בתוכנית התערבות כוללת יותר אשר יכולה לכלול גורמים פסיכולוגיים וגורמים רפואיים. יש לזכור כי הדרכת הורים יכולה להיות הקנייה של  כלים ספציפיים ביותר כגון התווית מודל בריא של תקשורת הדדית אשר יהווה את הבסיס שעליו יוכל ההורה להתערב בצורה מועילה בקשיים שהילד חווה בבית הספר או בעקבות שינוי חיים גדול כגון מעבר דירה. במקרים אחרים ילמדו דרכים לפתרון קונפליקטים בין הורים לילדים. כלי נוסף אשר יכול לשמש הורים ואותו ניתן להקנות בעזרת הדרכת הורים הוא השבת הסמכות ההורית.

סמכות הורית ככלי מרכזי הנרכש במסגרת הדרכת הורים

אחד הקשיים שהורים חווים בעת המודרנית הוא אובדן הסמכות ההורית. הסמכות ההורית הישנה הושתתה על ערכים שאינם מתאימים כיום ולכן אין פלא שהיא אבדה. בעבר נדרשו ילדים לציית להוריהם מתוך פחד מהתוצאות של אי ציות ואילו כיום ערכים אלה אינם תואמים את המציאות של חופש בחירה וחינוך לעצמאות מחשבתית. על מנת לתרגם את הסמכות ההורית למושגים ההולמים את התקופה בה אנו חיים יש צורך בהגדרתה מחדש כמשהו עכשווי המתייחס לתקופה בה אנו חיים.

זכרו כי חינוך ילדינו נמצא בידינו וכי רק אנו יכולים להשיב את הסמכות ההורית לידינו. מי שחש כי הבעיה שלו נעוצה באלמנט זה ככל הנראה זקוק להדרכת הורים ויכול להפיק ממנה לא מעט. מומלץ ששני ההורים יפנו אז הזמן כדי לגשת ביחד להדרכה משום שהסמכות ההורית מושתת לא מעט גם על התיאום שבין שני ההורים והיכולת שלהם להציג לילדיהם קו אחיד.

הדרכת הורים מושתת על העקרונות הבאים:

1. מודלינג - חשוב שההורים יתנהגו בעצמם בהתאם לעקרונות המועברים לילדים. להתנהגויות יש ערך עצום מאחר והילדים מחכים את הוריהם. לדוגמא פעמים רבות אנו עדים שההורים דורשים מילדיהם שיכבדו חוקי התנהגות מסוימים ואולם הם בעצמם מפרים את החוקים.

2. תיקשורת - ההורים צריכים להרבות בשיחות ובדו שיח, להיות סבלנים, לשמוע ולהקשיב לילדים, להתעניין במה שהם חושבים ומרגישים, וגם לספר על עצמם ועל מעשיהם.

3. חוקים - החוקים חייבים להיות ברורים ועקביים, ולפעמים גם גמישים. אם אפשר, כדאי להסביר הרציונאל העומד מאחוריהם.

4. לאפשר לילדים לחוות את חוויותיהם בהתאם לגילם, אפילו כאשר הדבר כרוך בטעויות.

5. אין לעשות השוואות בין הילדים השונים. לא להגזים בביקורת ולהגיד את הדברים באופן חיובי.

6. לחזק התנהגויות ותכונות חיוביות, ללמד לתת שם לרגשות

7. לא להיות חברים של הילדים, אלא הוריהם.

ליצירת קשר עם אפרת מבל: