פחדים > טיפול בחרדה – מורה נבוכים

רבים אינם מודעים לכך, אך מרביתנו סובלים מסוג כלשהו של חרדה בשלב כלשהו של חיינו לפחות פעם אחת ובדרך כלל אף יותר מפעם אחת. חרדה הינה אחת מההפרעות הנפשיות הבולטות והנפוצות ביותר והיא תוקפת רבים מאיתנו באופן ספציפי ואחרים בצורה כללית יותר. מה שרבים אינם יודעים עוד הוא שכיום יש בידינו גוף ידע גדול בכל מה שקשור לחרדה וכי ישנם כלים חדשים וחזקים לאבחון התופעה ולטיפול בה - כלים בעזרתם ניתן לשפר את איכות חיינו בצורה ניכרת ואף להתאושש בצורה מלאה. במקרים אחרים אנו מודעים לכך שישנם כלים לטיפול בחרדה אך מתביישים במצבנו משום שאנו סבורים שהוא נגרם כתוצאה מאשמה שלנו או כי אנו חוששים ממה שהסביבה עלולה להגיד עלינו.  

לעיתים החרדה היא תגובה נורמלית מול איום ומטרתה להגן עלינו במצבים חריגים. לחילופין ישנם מצבים בהם החוויה הינה מוגזמת. להמחשה, ניתן לחשוב על פעילות אזעקה שאכן פועלת כאשר נכנסים לא מורשים למקום לעומת מצב בו ההזעקה פועלת מידי פעם אפילו במקרים בהם אין פריצה כלל.

החרדה יכולה להופיעה בצורה כרונית כמאפיין אישיות הנמשך לאורך החיים, או כהתקפי חרדה מידי פעם בפעם. התקפים אילו הינם חזקים בדרך כלל ולמשך זמן מוגבל. ההבדל בין שני סוגי החרדות הינו שבמקרה הראשון האדם מרגיש דאגה, טירדה, איום ובמקרה השני האדם מרגיש כרגיל בין ההתקפים.

במקרים של מערכות יחסים בין בני זוג, בן או בת הזוג יכולים להכנס למצב של חרדה. לעיתים החרדה היא כה חזקה עד שזה עלול להוביל לפאניקה ולחץ אצל בן הזוג השני וכתוצאה מזה עלולים להיגרם משברים בזוגיות, חשוב מאוד לדעת מתי שזה מגיע לשלב שמחייב התערבות מקצועית.

סימפטומים של חרדה:

  1. מתח שרירים מוגבר.
  2. דופק מהיר.
  3. עליית לחץ דם.
  4. הסמקה.
  5. הזעה.
  6. כאבים בחזה, קוצר נשימה עד מחנק.
  7. חולשה, צמרמורת, רעידה.
  8. סחרחורת, אי יציבות.
  9. קשיי ריכוז עד בילבול.

הרגשה של פחד מסכנה בלתי מוגדרת שמתגלה כפחד מאובדן שפיות דעת או מאיבוד שליטה עצמית.

 לסיכום: האדם מרגיש פחד בלתי מוסבר, אינו יודע ממה הוא פוחד ואינו יכול לברוח מסכנה שאינה ידועה לו.

טיפול בחרדות:

  1. טיפול תרופתי.
  2. טיפול תמיכתי ומרגיע.
  3. טיפול התנהגותי.
  4. טיפול פסיכותרפי.

היום ידוע לנו שהשילוב של טיפול תרופתי בחרדות עם פסיכותראפיה הינו המודל המוצלח ביותר.

הנני סבורה שתפקיד הפסיכותראפיה בטיפול בחרדות הוא להבין ולשלוט בסיבות הגורמות לסטרס, משום ש STRESS תורם רבות להופעת חרדה. כדי לפורר סיבות אילו יש צורך להתייחס לעולם הפנימי ובמקביל לשנות את ביטויי החרדה בעולם החיצוני. חשוב להכיר ולהחליף מחשבות מזיקות כ"כ ללמוד להרגע ולהרפות.

ליצירת קשר עם אפרת מבל: