חיפוש

הדרכת הורים - להיות הורים

התפקיד להיות הורים הינו תפקיד מורכב ותובעני, המצריך השקעה רבה  וכישורים על מנת להצליח בו וליהנות ממנו ואף על פי כן לרוב ההורים אין כל הכנה או הכשרה פורמלית מספקת לביצוע המשימה החשובה של להיות הורים טובים.

רוב הידע המצוי בלהיות הורים נרכש בדרך כלל בהקשר משפחתי וחברתי, או באמצעות ספרות פופולרית. חוסר יידע מתאים להבנת תהליכי התפתחות הילד עשוי לגרום להתנהגות הורים מכשילה. למשל תשומת לב שלילית עלולה לפעול כחיזוק להתנהגות בלתי רצויה. לפעמים הורים פועלים על פי אמות מידה שלמדו מניסיונם ואולם לעיתים אינם מבינים מדוע הדבר שהם עושים "אינו עובד".

בעשרים השנים האחרונות גברה ההכרה כי הורות היא תפקיד מרכזי ומורכב המוטל על כתפי האדם מבלי שקיבל  הכשרה כל שהיא. בחיים המודרניים השינויים המהירים החלים בקצב החיים, בערכים, בקביעה של מה נכון ומה אינו נכון, דורש מההורים ידע רב וגורם להם להרגיש לעתים מבולבלים מול המשימה שעומדת בפניהם: להכין את הילדים לקראת ההתמודדות עם העולם החדש.

כתוצאה מכך הורים רבים מתלבטים בשאלות הקשורות לחינוך ילדיהם. מבוכה זו חריפה במיוחד אצל הורים של מתבגרים, זאת מאחר ושלב ההתבגרות מלווה בדרך כלל בעימותים, מאבקים, סערות ומציב את המתבגר ואת הוריו בפני הצורך לקבל החלטות חשובות ורבות בתחומי חיים שונים. מצד שני הורים למתבגרים  נמצאים בדרך כלל בעצמם בעיצומו של מעבר אמצע החיים ומתלבטים בשאלות קריטיות ביחס לעצמם. חשוב לציין שגם לבתי ספר ומערכות חינוכיות אחרות קשה להתמודד עם מתבגרים. לא אחת אנו עדים לוויכוח שמתנהל בין בתי הספר לבין הורים בשאלה מי צריך לטפל בבעיות כמו למשל משמעת, המשך לימודים, סמים ועוד.

מתוך קשיים אלו נולד הצורך לקבל כלים שיסייעו להורים להתמודד עם תפקיד ההורות, עם התלבטויות הקשורות בכך, עם חרדות ושאלות שונות. המיומנויות שההורים צריכים לרכוש הינן בתחומים שלהלן:

  1. מודעות למשתנים המשפיעים על ההורה  בהתנהגותו כלפי ילדו. 

  2. יכולות להבין מהם המכשולים העומדים בדרכה של תקשורת יעילה ולהימנע מהם. 

  3. מיומנות של האזנה פעילה.

  4. יכולת להחליט מיהו בעל הבעיה.

  5. יכולת לשדר לילד את צורכי ההורה  בבהירות, על מנת להניעו לשנות את התנהגותו.

  6. יכולת לארגן את הסביבה הפיזית במטרה למנוע או לצמצם בעיות.

  7. יכולת להימנע ממאבקי כוח. 

  8. יכולת לעודד פתיחות שתאפשר לילד לקבל את ערכי ההורה.

  9. כדי להפוך להיות הורים יעילים יותר ש צורך להתמקד ב:

  10. ליצור את התנאים הדרושים להתפתחות תקינה של ילדיהם.

  11. להבין את מטרות ההתנהגות של הילדים ואת העובדה שגם התנהגות מפריעה היא חיובית ביסודה . 

  12. להבין את מקומם של ההורים בתהליך חינוך ילדים.

  13. לרכוש שיטות מעשיות מתאימות להתמודד עם האתגר של גידול ילדים בימינו. 

לסיכום הדרכת הורים עוסקת  ב:

  1. הקניית רקע רלוונטי להבנת תחום הקושי או  לטיפול בו.

  2. כישורים מעשיים מתאימים לצורך התערבות מוצלחת בתחום הקושי .

  3. בניית הרגשת ביטחון אצל ההורים.

  4. אובייקטיביות והערכה מציאותית של הבעיה והאפשרויות לפתרונה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מצבי רוח הינם חלק מחוויה סובייקטיבית של כל אדם. בדומה לרגשות, מדובר בתחושה שהגוף יוצר כתוצאה מגירוים פנימיים, חיצוניים וגם סביבתיים. מצבי רוח משפיעים על התנהגות ועל דרכי מחשבה. יחד עם זאת מחשבות משפיע

פרויד הגדיר חרדות כמצב ללא בסיס אורגני אשר נגרם ע"י קונפליקט אינטראפסיכי והוא קרא להם נוירוזה . חרדה הינה מצב של אי נוחות , מתח , מצוקה עם תחושה סובייקטיבית של סכנה , לאדם לא ברור מהי הסיבה המדויקת א

המילה משבר היא מילה מפחידה מכיוון שיש לה קונוטציות של סוף . ואולם זה לא חייב להיות כך מאחר ו CRISIS בלטינית פירושו שנוי בלתי נמנע , כלומר שנוי הכרחי . חשוב להבין שמשבר בזוגיות לא אומר בהכרח שהקשר נגמר