חיפוש
  • מבל אפרת

חוסן נפשי – אנחנו זקוקים לו לא רק בזמנים קשים!


אנשים עם חוסן נפשי לא מדברים על חיים קשים אלא על רגעים מורכבים או מאתגרים וזו לא רק סמנטיקה אלא דרך אופטימית להסתכל על העולם .


אנשים עם חוסן נפשי שוקלים לעיתים מצבים בצורה רציונאלית ובמקביל שולטים ברגשות. כמובן שבמצבים אחרים התגובה עשויה להיות רגשית לגמרי. זה בדיוק מה שנקרא ניהול המשאבים הפסיכולוגיים בהתאם לצרכים ולמצב.

כשאנחנו מדברים על חוסן נפשי הכוונה היא תמיד לרגע נתון.

ההגדרה של חוסן הינה היכולת האנושית להתנהל בגמישות במצבים גבוליים ולהתגבר עליהם . הפסיכולוגיה מוסיפה כי חוסן רגשי זה לא רק להתגבר אלא גם לצאת מהמצבים מחוזקים, לצעוד קדימה ולעשות שימוש מקסימאלי בפוטנציאל האישי והרגשי.


המאפיינים האישיותיים של אנשים בעלי חוסן נפשי :

1) יש להם צפיות ומטרות מציאותיות וברות השגה .

2) הם עקביים ונחושים בדעתם להשיג את מטרותיהם ולא נכנעים בקלות מול הקשיים .

3) אחראים , רציניים ומשתדלים שלא להיות אימפולסיביים .

4) מתקשרים טוב עם העולם מאחר ויש להם יכולות חברתיות .

5) לומדים מהניסיון בכדי לא לחזור על טעויות .

6) מגלים אמפטיה והבנה כלפי אחרים .

7) מבינים את עצמם ומרגישים שלמים כבני אדם .

8) יש להם שליטה על חייהם .


אתם בטח חושבים שמדובר באנשים מושלמים?!

התשובה היא - ברור שלא לכל אדם בעל חוסן נפשי יש את כל התכונות יחדיו אף על פי שהמאפיינים הללו קשורים זה בזה ולעיתים אחד נובע מהאחר .


נהוג לחשוב שחוסן רגשי הינו תכונה מולדת ושיכולת זו מופיעה בצורה ספונטנית אצל אנשים מסוימים כאשר עליהם להתמודד עם מצבים קשים , אולם לא כך הדבר , אצל רובנו החוסן הרגשי הינו תהליך בו מפתחים את היכולות הדרושות ויש צורך ללמוד לחזק אותן .


איך אנחנו מחזקים את החוסן הנפשי שלנו?


1) מחזקים את הביטחון העצמי .

2) לומדים להיות מודעים ליכולות שלנו ויחד עם זאת גם למגבלות וכך קובעים מטרות המתאימות למשאבים האישיים .

3) משתדלים להיות יצירתיים. לדוגמא : האגרטל נשבר וברור שהוא לא יחזור לשלמותו . אדם עם חוסן נפשי ייקח את החלקים השבורים ויצור פסיפס למשל , כלומר יהפוך את החוויה המכאיבה לדבר חיובי .

4) לתרגל MINDFULLNESS בכדי להשפיע כאן ועכשיו .

5) להיות עם אנשים חיוביים וכך לבנות רשת תמיכה אשר תעזור ברגעים מאתגרים .

6) לחזק את ההומור .

7) לפתח גמישות . לבדוק אלטרנטיבות נוספות מבלי להיתפס לנוקשות בפתרון אחד ויחיד .

8) אין לנסות ולהשתלט על המציאות אלא לבדוק מהי המציאות ולהתנהל לפיה.


לסיכום- יש על מה לעבוד!

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פוביה חברתית, לא תאמינו כמה זה שכיח!

פוביה חברתית הינה הפרעה חרדתית מבוססת על פחד לא רציונלי מפני מצבים חברתיים , בהם האדם מתנהג בביישנות , לחץ וריחוק . מצב זה מונע אינטראקציות עם אנשים אחרים ויכול להשפיע רבות על חיי היום יום . המאפיינים

תחושת חרטה- כמה היא קשה ויחד עם זאת שכיחה!

חרטה יכולה ללוות אותנו לאורך שנים ואפילו למשך כל החיים , במידה ולא נתמודד עם האירוע שעורר אותה וכך נוכל להתגבר על תחושת החרטה ולסלוח לעצמנו. חרטה מופיעה בעקבות תחושה של אשמה על משהוא שעשינו או שלא עש

רגשי אשמה , נכון שכולם מכירים ??

רגש אשמה נחשב לרגש שלילי מאחר ולא נעים להתנסות בו . אפשר להגדירו כתחושה כואבת הנובעת מהאמונה שלא התנהלנו לפי הנורמות המוסריות ברמה האישית או החברתית , בעיקר אם נגרם נזק לזולת . רגש אשם נקבע ע"י גורמים