חיפוש

למה אנחנו קובעים לעצמנו מטרות ולא מבצעים אותן ?


לפני שנתייחס לשאלה אדגיש כי קיימים אנשים שלא קובעים לעצמם מטרות מסיבות שונות. לעיתים מדובר בפחד מכישלון, הערכה עצמית נמוכה או בשל העובדה שאינם מייחסים חשיבות לנושא .

ובכל זאת, קביעת מטרות בחיים הינה כלי חשוב ביותר ולכן רובנו קובעים מטרות אך לעיתים קרובות מתקשים לממש אותן.

מהן הסיבות העיקריות המקשות עלינו לממש מטרות? .

1) המטרות מעורפלות. כתוצאה ממצב בו איננו יודעים בדיוק מה אנו רוצים. למשל להציב מטרה של ירידה במשקל , מבלי לקבוע משקל מטרה, דרך לביצועה או אמצעים להשגת המטרה.

2) דחיינות. הביטוי שלה הוא דחיית כל דבר למועד מאוחר יותר. ,למשל אתחיל דיאטה בשבוע הבא, אתחיל להתאמן בחורף. האם שאלתם את עצמכם מדוע לא להתחיל מיד ? בדרך כלל אין לנו תשובות ראויות לשאלה .

3) אי לקיחת אחריות. אנחנו מאשימים את כולם ואת הכל על זה שלא השגנו את מטרתנו .

4) הקשבה לאנשים שליליים. כאשר אנחנו רוצים להגיע למטרות, בעיקר לאלו הדורשות מאמץ חשוב לא להיות מושפעים מאנשים שלא מסוגלים לעודד ועלולים להוריד את המוטיבציה .

5) הצבת מטרות רבות בעת ובעונה אחת. הוכח כי למוחנו קשה להתמודד עם אתגרים רבים בעת ובעונה אחת. יש להתחיל במשימה אחת בכל פעם .

6) פסימיות. כאשר אנחנו משכנעים את עצמנו שאנחנו לא מסוגלים, סביר להניח כי המטרה תתרחק ותהפוך לבלתי ניתנת להשגה. חשוב להשתיק את הקול הפנימי האומר ש " אתה לא יכול " ולשם כך יש צורך לעבוד על האמונות הלא מודעות ועל מחשבות ורגשות בכדי לגייס אותם למען השגת המטרה .

7) התנהגויות והרגלים לא יעילים. למשל הולכים לישון מאוחר מאוד לפני פגישת עבודה חשובה או לאחר למבחן.

8) תקיעות בזמן עבר. כאשר אנשים תקועים בעבר ולא חיים את ההווה יש קושי להתקדם.

9) לא מתייעצים עם אחרים. אנשים שחושבים שהם יודעים הכל, לעיתים הם אלו שלא יודעים כלום כי אינם פתוחים ללמוד מאחרים.

10) אי ניצול הזדמנויות. אנחנו לא מרגישים טוב ולכן רעבים פחות. זו הזדמנות להתחיל דיאטה אבל בפועל רבים לא לוקחים אותה.

11) חוסר גמישות. חלינו בשפעת וממש אין לנו חשק לעשן. אין ספק שזו הזדמנות להפסיק עם ההרגל, אך אנחנו לא גמישים מספיק לעשות זאת.

12) חוסר נחישות. התמדה, כוח רצון ונחישות הם מרכיבים חיוניים להצלחה במימוש המטרות שלנו..

13) לתת רק לרגשות להשתלט עלינו. הפחד והחרדה משתלטים עלינו וכך כשאנו פוגשים את הקושי הראשון במימוש המטרה שהצבנו, אנחנו מרימים ידיים.

המלצות להשגת המטרות שלנו:

1) חיזוק המוטיבציה העצמית שפירושה היכולת למצוא בתוכנו את האנרגיות לבצע התנהגויות מתאימות להשגת מטרות רצויות ולא לוותר. למוחנו יש מערכת של אנרגיה אשר נוטה לבצע יום אחרי יום התנהגויות מוכרות מלפני שנים רבות ותמיד לחזור לדבר המוכר . כתוצאה מכך, כאשר אנחנו מנסים לקבוע מטרה חדשה, לעיתים אנחנו נכשלים מאחר ונטיית מוחנו חזקה יותר מכוח הרצון. זה גורם לנו להיות מתוסכלים מאחר שעל אף שרוצים, אנחנו לא מצליחים לשנות התנהגויות והמוטיבציה נעלמת. למשל במקרים של דיאטה, גם אם אכלנו מאכלים שאינם במסגרת הדיאטה, אנחנו חוזרים מיד למשטר הדיאטה ולא מרימים ידיים.

2) הכנת תוכנית עבודה. תוכנית כזו חיונית יותר מאשר קביעת זמן סיום. תוכנית עבודה מוצלחת קובעת שלבים אשר עלינו לבצע למען השגת המטרה. השלבים חייבים להיות ברורים ומובנים מראש .

3) רצינות. אם נקבעה מטרה לאחר שיקולים מודעים (אלו השיקולים הטובים ביותר עבורנו), אין דבר חשוב יותר בזמן הנתון ויש להתחייב ולהתמסר להשגת המטרה .

4) תרגול " הקשבה מודעת " MINFFULLNESS , יאפשרו לעזוב את הטייס האוטומטי ולקחת החלטות יעילות .

5) יש להשתדל ולבחור מטרות ויעדים שאנחנו מתלהבים מהם.

6) לעשות הערכה של התנהגויות ועד כמה הם מקרבות אותנו למטרה .

7) יש לפרגן לעצמנו על כל הישג אפילו הקטן ביותר .

לסיכום : יש להכיר את הסיבות המקשות עלינו להגשים מטרות. הכרה בכך היא הצעד הראשון להצלחה .



פוסטים אחרונים

הצג הכול

מצבי רוח הינם חלק מחוויה סובייקטיבית של כל אדם. בדומה לרגשות, מדובר בתחושה שהגוף יוצר כתוצאה מגירוים פנימיים, חיצוניים וגם סביבתיים. מצבי רוח משפיעים על התנהגות ועל דרכי מחשבה. יחד עם זאת מחשבות משפיע

פרויד הגדיר חרדות כמצב ללא בסיס אורגני אשר נגרם ע"י קונפליקט אינטראפסיכי והוא קרא להם נוירוזה . חרדה הינה מצב של אי נוחות , מתח , מצוקה עם תחושה סובייקטיבית של סכנה , לאדם לא ברור מהי הסיבה המדויקת א

המילה משבר היא מילה מפחידה מכיוון שיש לה קונוטציות של סוף . ואולם זה לא חייב להיות כך מאחר ו CRISIS בלטינית פירושו שנוי בלתי נמנע , כלומר שנוי הכרחי . חשוב להבין שמשבר בזוגיות לא אומר בהכרח שהקשר נגמר