חיפוש
  • מבל אפרת

פוביה חברתית, לא תאמינו כמה זה שכיח!


פוביה חברתית הינה הפרעה חרדתית מבוססת על פחד לא רציונלי מפני מצבים חברתיים , בהם האדם מתנהג בביישנות , לחץ וריחוק .

מצב זה מונע אינטראקציות עם אנשים אחרים ויכול להשפיע רבות על חיי היום יום .

המאפיינים העיקריים של חרדה חברתית :

1) דאגת יתר מול האפשרות להפוך למרכז תשומת הלב .

2) הימנעות מאכילה או שתייה בנוכחות אנשים אחרים.

3) חשש מפניה לאנשים כולל לעיתים חברים .

4) קושי בהתמודדות במצבים בהם עליהם לדרוש משהו המגיע להם.

5) נטייה להימנע מלהישאר במקומות סגורים בהם ישנם אנשים אחרים .

החרדה הבלתי רציונאלית הזאת נובעת מהחשש שאנשים ישפטו אותנו לשלילה . אדם הסובל מתסמונת זו מודע שהחששות הינן מוגזמות ובלתי רציונליות ואף על פי כן הוא עושה הכול בכדי להימנע ממצבים אלו . החרדה מתחילה זמן רב לפני האירוע החברתי והיא נגרמת כתוצאה מכך שהאדם לא מפסיק לחשוב על האירוע העתידי .

פוביה חברתית יכולה להיות התנהגות נרכשת , לדוגמא ילדים המחקים התנהגויות של ההורים או ילדים אשר גדלו עם הורים עם הגנת יתר ואשר לא אפשרו להם התמודדות עם מצבים חברתיים , וכן ילדים ממשפחות לא חברתיות . לעיתים החרדה יכולה להיות פרי של חוויות חברתיות קשות כמו למשל חרם חברתי .

מבנה אישיות של אדם תורם גם הוא לתסמין זה , לדוגמא אנשים בישנים או מופנמים או בעלי רגישות יתר .

סימפטומים פיזיים של פוביה חברתית :

א) דופק מהיר

ב) הזעת יתר

ג) רעד

ד) חנק

ה) סחרחורת

ו) אי שווי משקל והתעלפויות

ז) קור וחום לחילופין


השפעות של חרדה חברתית :

1) היחלשות אמונה עצמית

2) בידוד חברתי

3) הימנעות מפעולות חברתיות


המלצות להתמודדות עם פוביה חברתית :

א) יש להשתדל ולעצור חרדה מוקדמת , להימנע מהתעסקות בסכנות הצפויות בפעילות חברתית עתידית .

ב) יש להפסיק להיות מבקר עצמי ובמקום זאת לחזק הישגים קודמים .

ג) בעת דיבור עם אנשים, יש לשים לב לתוכן השיחה ולא ל התנהגות העצמית .

ד) עדיף שלא להימנע ממצבים חברתיים בכדי שלא לחזק חרדה חברתית , יחד עם זאת החשיפה צריכה להיות הדרגתית .

ה) רצוי להשתמש בטכניקות נשימה בכדי להוריד את רמת החרדה .

במקרה וההמלצות להתמודדות עם הבעיה אינן מועילות כדאי לפנות לטיפול רגשי

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תחושת חרטה- כמה היא קשה ויחד עם זאת שכיחה!

חרטה יכולה ללוות אותנו לאורך שנים ואפילו למשך כל החיים , במידה ולא נתמודד עם האירוע שעורר אותה וכך נוכל להתגבר על תחושת החרטה ולסלוח לעצמנו. חרטה מופיעה בעקבות תחושה של אשמה על משהוא שעשינו או שלא עש

חוסן נפשי – אנחנו זקוקים לו לא רק בזמנים קשים!

אנשים עם חוסן נפשי לא מדברים על חיים קשים אלא על רגעים מורכבים או מאתגרים וזו לא רק סמנטיקה אלא דרך אופטימית להסתכל על העולם . אנשים עם חוסן נפשי שוקלים לעיתים מצבים בצורה רציונאלית ובמקביל שולטים ברג

רגשי אשמה , נכון שכולם מכירים ??

רגש אשמה נחשב לרגש שלילי מאחר ולא נעים להתנסות בו . אפשר להגדירו כתחושה כואבת הנובעת מהאמונה שלא התנהלנו לפי הנורמות המוסריות ברמה האישית או החברתית , בעיקר אם נגרם נזק לזולת . רגש אשם נקבע ע"י גורמים