חיפוש

רגשי אשמה , נכון שכולם מכירים ??


רגש אשמה נחשב לרגש שלילי מאחר ולא נעים להתנסות בו . אפשר להגדירו כתחושה כואבת הנובעת מהאמונה שלא התנהלנו לפי הנורמות המוסריות ברמה האישית או החברתית , בעיקר אם נגרם נזק לזולת .

רגש אשם נקבע ע"י גורמים חברתיים , תרבותיים , דתיים , משפחתיים או אישיים . לאשמה יש את היכולת לדרדר את הערכה העצמית, להשפיע על השקט הפנימי ואף להרוס את אושרו של אדם , ואולם יש לרגש אשמה גם אספקטים חיוביים מאחר והוא עוזר לנו לשלוט על הדחפים , להבדיל בין התנהגות חיובית לשלילית , להתחשב בסבלו של השני ולנסות לתקנו אבל בעיקר להסתגל לסביבה .

אדם שאינו חש רגשי אשמה על מעשיו הלא טובים לא יתקן את עצמו ויכול להפוך למסוכן לחברה . לעומת זאת קיימים אנשים שאינם מסוגלים לשאת רגשי אשמה והם מוכנים לעשות הכול בכדי להימנע מהם עד כדי ביטול עצמי .

מתי מופיעים רגשי אשם ?.

האשמה מופיעה כאשר אנו גורמים נזק לאדם אחר , גם כאשר מתביישים ממילים שנאמרו או מהתנהגויות לא מוסריות. לפעמים אנו מאשימים את עצמנו לאחר התנהגות מניפולטיבית או שאנו עצמינו נופלים קורבן למניפולציות , לעיתים כאשר אנו לא מצליחים למלא אחר הצפיות של עצמנו ו/או של אחרים , כאשר עושים טעויות , כאשר אוכלים מעט או יותר מידי .


בקליניקה אני נפגשת לעיתים קרובות עם מטופלים אשר סוחבים מעמסה קשה כתוצאה מרגשי אשם המשתלטים עליהם בצורה שלילית ומשפיעים על החלטות , יחסים בין אישיים ועל התנסויות בכלל.

רגשי אשמה פועלים בדרגות שונות ונולדים בשלבים הראשונים של התפתחות האדם , כתוצאה מחינוך .

לעיתים קיים בלבול בין המונחים " אשמה " ו " בושה " , כאשר זה קורה המצב מסתבך מאחר שרגש אחד מכיל את השני וגורם לאי נוחות קשה . חשוב לציין שאשמה מופיעה כתוצאה מכאב עקב הנזק שנגרם ובושה נחוות מאחר וחסרה לנו יכולת מסוימת שהייתה אמורה להיות לנו . אפשר לחלק את האשמה לאדפטיבית ולא אדפטיבית. הראשונה תפקידה לגרום להיות מודע להתנהגות ולטעויות ולנסות לתקן במידת האפשר . אשמה לא אדפטיבית מופיעה כאשר אנו שופטים את עצמנו בחומרה ובטוחים שמגיע לנו עונש .

שבע עצות שיעזרו לכם לשנות עמדה מול רגשי אשמה :

1) לזהות נושא או התנהגות הגורמים לנו להרגיש אשמים .

2) להבין שטעויות הן חלק מאתנו וגם בסיס ללמידה ולשינוי ולא סימן של כישלון .

3) להפנים שאיש אינו מושלם .

4) לדעת לבטא את התחושות כגון צער וחרטה .

5) אם פגעתם באחר יש לדעת לבקש סליחה .

6) יש להשתדל ולתקן את הנזק שנגרם .

7) יש לקחת אחריות ולהחליף אשמה באחריות .


לדוגמא : אדם העומד בתחנת רכבת ומתוך היסח הדעת נגנבת לו המזוודה , עכשיו קיימות שתי אפשרויות :


מי שסובל מרגשי אשמה אומר לעצמו:

זה קרה לי כי אני טיפש, לא מסוגל לשמור אפילו לא על מזוודה, עכשיו נהרסה לי הנסיעה.


מי שלוקח אחריות אומר לעצמו:

לא הייתי זהיר מספיק, הייתי צריך להיות ערני יותר , אבל כרגע אני אחשוב איך אני ממשיך עם הנסיעה .


החדשות הטובות הינן שאשמה היא מנגנון התלוי באספקטים פסיכולוגיים , עליהם אפשר לעבוד וכך ניתן ללמוד ולשפר את המשאבים והיכולות שישחררו אותנו מרגשי אשמה לא אדפטיבית ובמקומה נהפוך לאנשים אחראים .

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מצבי רוח הינם חלק מחוויה סובייקטיבית של כל אדם. בדומה לרגשות, מדובר בתחושה שהגוף יוצר כתוצאה מגירוים פנימיים, חיצוניים וגם סביבתיים. מצבי רוח משפיעים על התנהגות ועל דרכי מחשבה. יחד עם זאת מחשבות משפיע

פרויד הגדיר חרדות כמצב ללא בסיס אורגני אשר נגרם ע"י קונפליקט אינטראפסיכי והוא קרא להם נוירוזה . חרדה הינה מצב של אי נוחות , מתח , מצוקה עם תחושה סובייקטיבית של סכנה , לאדם לא ברור מהי הסיבה המדויקת א

המילה משבר היא מילה מפחידה מכיוון שיש לה קונוטציות של סוף . ואולם זה לא חייב להיות כך מאחר ו CRISIS בלטינית פירושו שנוי בלתי נמנע , כלומר שנוי הכרחי . חשוב להבין שמשבר בזוגיות לא אומר בהכרח שהקשר נגמר