חיפוש
  • מבל אפרת

רגשי אשמה , נכון שכולם מכירים ??


רגש אשמה נחשב לרגש שלילי מאחר ולא נעים להתנסות בו . אפשר להגדירו כתחושה כואבת הנובעת מהאמונה שלא התנהלנו לפי הנורמות המוסריות ברמה האישית או החברתית , בעיקר אם נגרם נזק לזולת .

רגש אשם נקבע ע"י גורמים חברתיים , תרבותיים , דתיים , משפחתיים או אישיים . לאשמה יש את היכולת לדרדר את הערכה העצמית, להשפיע על השקט הפנימי ואף להרוס את אושרו של אדם , ואולם יש לרגש אשמה גם אספקטים חיוביים מאחר והוא עוזר לנו לשלוט על הדחפים , להבדיל בין התנהגות חיובית לשלילית , להתחשב בסבלו של השני ולנסות לתקנו אבל בעיקר להסתגל לסביבה .

אדם שאינו חש רגשי אשמה על מעשיו הלא טובים לא יתקן את עצמו ויכול להפוך למסוכן לחברה . לעומת זאת קיימים אנשים שאינם מסוגלים לשאת רגשי אשמה והם מוכנים לעשות הכול בכדי להימנע מהם עד כדי ביטול עצמי .

מתי מופיעים רגשי אשם ?.

האשמה מופיעה כאשר אנו גורמים נזק לאדם אחר , גם כאשר מתביישים ממילים שנאמרו או מהתנהגויות לא מוסריות. לפעמים אנו מאשימים את עצמנו לאחר התנהגות מניפולטיבית או שאנו עצמינו נופלים קורבן למניפולציות , לעיתים כאשר אנו לא מצליחים למלא אחר הצפיות של עצמנו ו/או של אחרים , כאשר עושים טעויות , כאשר אוכלים מעט או יותר מידי .


בקליניקה אני נפגשת לעיתים קרובות עם מטופלים אשר סוחבים מעמסה קשה כתוצאה מרגשי אשם המשתלטים עליהם בצורה שלילית ומשפיעים על החלטות , יחסים בין אישיים ועל התנסויות בכלל.

רגשי אשמה פועלים בדרגות שונות ונולדים בשלבים הראשונים של התפתחות האדם , כתוצאה מחינוך .

לעיתים קיים בלבול בין המונחים " אשמה " ו " בושה " , כאשר זה קורה המצב מסתבך מאחר שרגש אחד מכיל את השני וגורם לאי נוחות קשה . חשוב לציין שאשמה מופיעה כתוצאה מכאב עקב הנזק שנגרם ובושה נחוות מאחר וחסרה לנו יכולת מסוימת שהייתה אמורה להיות לנו . אפשר לחלק את האשמה לאדפטיבית ולא אדפטיבית. הראשונה תפקידה לגרום להיות מודע להתנהגות ולטעויות ולנסות לתקן במידת האפשר . אשמה לא אדפטיבית מופיעה כאשר אנו שופטים את עצמנו בחומרה ובטוחים שמגיע לנו עונש .

שבע עצות שיעזרו לכם לשנות עמדה מול רגשי אשמה :

1) לזהות נושא או התנהגות הגורמים לנו להרגיש אשמים .

2) להבין שטעויות הן חלק מאתנו וגם בסיס ללמידה ולשינוי ולא סימן של כישלון .

3) להפנים שאיש אינו מושלם .

4) לדעת לבטא את התחושות כגון צער וחרטה .

5) אם פגעתם באחר יש לדעת לבקש סליחה .

6) יש להשתדל ולתקן את הנזק שנגרם .

7) יש לקחת אחריות ולהחליף אשמה באחריות .


לדוגמא : אדם העומד בתחנת רכבת ומתוך היסח הדעת נגנבת לו המזוודה , עכשיו קיימות שתי אפשרויות :


מי שסובל מרגשי אשמה אומר לעצמו:

זה קרה לי כי אני טיפש, לא מסוגל לשמור אפילו לא על מזוודה, עכשיו נהרסה לי הנסיעה.


מי שלוקח אחריות אומר לעצמו:

לא הייתי זהיר מספיק, הייתי צריך להיות ערני יותר , אבל כרגע אני אחשוב איך אני ממשיך עם הנסיעה .


החדשות הטובות הינן שאשמה היא מנגנון התלוי באספקטים פסיכולוגיים , עליהם אפשר לעבוד וכך ניתן ללמוד ולשפר את המשאבים והיכולות שישחררו אותנו מרגשי אשמה לא אדפטיבית ובמקומה נהפוך לאנשים אחראים .

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פוביה חברתית, לא תאמינו כמה זה שכיח!

פוביה חברתית הינה הפרעה חרדתית מבוססת על פחד לא רציונלי מפני מצבים חברתיים , בהם האדם מתנהג בביישנות , לחץ וריחוק . מצב זה מונע אינטראקציות עם אנשים אחרים ויכול להשפיע רבות על חיי היום יום . המאפיינים

תחושת חרטה- כמה היא קשה ויחד עם זאת שכיחה!

חרטה יכולה ללוות אותנו לאורך שנים ואפילו למשך כל החיים , במידה ולא נתמודד עם האירוע שעורר אותה וכך נוכל להתגבר על תחושת החרטה ולסלוח לעצמנו. חרטה מופיעה בעקבות תחושה של אשמה על משהוא שעשינו או שלא עש

חוסן נפשי – אנחנו זקוקים לו לא רק בזמנים קשים!

אנשים עם חוסן נפשי לא מדברים על חיים קשים אלא על רגעים מורכבים או מאתגרים וזו לא רק סמנטיקה אלא דרך אופטימית להסתכל על העולם . אנשים עם חוסן נפשי שוקלים לעיתים מצבים בצורה רציונאלית ובמקביל שולטים ברג