top of page
חיפוש

חלומות בפסיכותראפיה


בפגישות הראשונות אני תמיד מבקשת ממטופלי להביא לטיפול חלומות ומדגישה את חשיבותם . החלומות עשויים להיות כלי עזר רב ערך בטיפול , יש בהם אינפורמציה הקשורה לבעיות העמוקות של המטופל .

אני משתמשת בחלומות בכל הדרכים האפשריות בכדי להקל ולקדם את מהלך הטיפול . החלומות משלימים את החומר שהמטופל מביא לטיפול וכך אפשר להבין יותר טוב את החוויות שהודחקו ו/או נשכחו .

לעיתים למטופל קל יותר לספר ולעבוד על חלומות מאשר להציג באופן ישיר בעיות אישיות קשות . כתוצאה מכך ניתן לקצר את הטיפול .

המטפל והמטופל עובדים יחדיו למען הבנת החלום , פירוש החלום הינו פרי של שיתוף פעולה הדדי .

קארל יונג טוען שצריך להבין מדוע החולם היה צריך לחלום את החלום הספציפי .

חשיבות החלומות בפסיכותראפיה נובעת מכך שהחלום הינו צילום העולם הפנימי של האדם.

לכל חלום יש את העולם הסימבולי שלו אשר נבנה ע"י החוויות המצטברות של החולם. שני אנשים יכולים לחלום חלומות דומים אבל לכל אחד מהם משמעות שונה.

כאשר אדם חולם, פירושו שהלא מודע הינו פעיל, מדבר ונמצא בתנועה .

איך לעבוד על חלומות בתהליך הטיפול

מטופלים רבים מביאים חלומות עם ציפייה שהמטפל יפרשם ויסביר משמעותם, זו דרך אפשרית אבל עדיף שהדבר יקרה כתוצאה של עבודה משותפת. באווירה רגועה של טיפול מנסים להחיות מחדש את הרקע לחלום, כל זאת ע"י שאלות מכוונות של המטפל, כאשר בסוף הוא מסכם את דעתו והתרשמותו וכיצד ניתן לעבוד על הבעיה ולפותרה.

מטופלים רבים לא זוכרים חלומות בעיקר בתחילת התהליך הטיפולי, זאת עקב הגנות חזקות וחוסר רצונם לחשוף סודות מביכים על עצמם, אבל אם למטפל תהייה עמדה עקבית גם המטופלים שלו יוכלו לזכור חלומות.

המטפל מתעניין ברגשות המובעים בחלומות. לעיתים המטפל מזהה מוקד חשוב בחלום והוא מזמין את המטופל להתרכז בו ולחשוב יחדיו גם בקול רם ולהביע באופן חופשי לחלוטין את כל המחשבות העולות בראשו. המטפל חוקר האם לאחרונה עבר חוויות הקשורות למוקד זה. מדובר בתהליך חשוב הנותן אינפורמציה לגבי החיבור בין הלא מודע לבין המציאות.

פרויד אמר שכל הדימויים המופיעים בחלום מיצגים מאפיינים של אישיות החולם.

פריץ פרל ( אבי שיטת הגשטאלט ) נתן חשיבות לחפצים המופיעים בחלומות, ודרכם ניסה להבין את העולם הרגשי של המטופל.

דוגמאות של שני חלומות של מטופלים ( כל הפרטים המזהים טושטשו ) :

החלום הראשון סופר בפגישה השלישית, החלום השני סופר מספר שבועות לפני תום הטיפול.

העיתוי של סיפור החלום היא נקודת מפנה בהבנת החלום .

מקרה ראשון :

מדובר באישה בשנות השלושים לחייה אשר לא מצליחה ליצור קשר זוגי משמעותי , היא אינה משוכנעת ברצונה להעמיק בטיפול , מאידך חוששת לפספס הרכבת, כאילו שאין לה כל ברירה. בפגישות הראשונות סיפרה על משפחתה ובעיקר על אביה אשר השפיע עליה רבות.

חלום : " אני נמצאת בבית משפט, תובעת את אבי, על כך שלא התייחס אלי יפה בילדות, לא נתן לי חופש פעולה "

הוסיפה שהתעוררה עם תחושות כבדות עד מאד. מאחר והחלום הופיע בתחילת הקשר בינינו התייחסנו לחלום בהקשר זה בכדי לעזור לה להתגבר על התנגדותה לטיפול.

דרך החלום הבינה שהיא מפחדת מהשיפוטיות של עצמה ו/או השיפוטיות שלי, אולי אני אגרום לה להאשים את אביה, דבר אשר לו היא מתנגדת.

החלום אפשר לנו לכרות ברית טיפולית כאשר המסר הינו שאני מגינה עליה ושומרת על חופש הפעולה שלה. גם הבינה שחוסר הוודאות בטיפול הינו מפחיד, מאחר ומזכיר אינטראקציות עם אביה. הוסכם שביחד נקבע את הצעדים הבאים. בהמשך הטיפול הרגשי השתמשנו בחלום בכדי להבין את הקושי ביצירת קשר מחייב עם בן זוג.

מקרה שני :

אישה בת 40 הגיעה לטיפול בעקבות כאבים גופניים ( טשטוש ראייה, חולשה בידיים, רעד ברגליים ) , לכל אלה לא נמצאה כל סיבה אורגנית. במשך הטיפול השתמשנו רבות בחלומות ודרכם התפתחה יכולתה להתחבר לעולם הפנימי, להביע רגשות ולתת ביטוי לרצונותיה. במקביל פחתו הכאבים.

חלום " באתי אל מ' ( המטפלת הרגשית ) הקשתי בדלת. מ' לא שמעה, היא הייתה עסוקה בניירת, סיפרתי לה שנפטרה חברה, סיפרתי לה את הרגשתי, מ' המליצה להתאבל, בינתיים הגיעה מטופלת אחרת הרוצה מים ואני נותנת לה "

בחלום זה המטפלת מופיעה לראשונה בגלוי. בחלום הופיעה משאלה לאינטימיות וקירבה ויחד עם זאת נוכחות של הפרעות.

החלום אפשר לנו להבין את חששותיה מפרידה מהמטפלת ומהטיפול. במקום בו הרגישה שהיא יכולה להתאבל על אבדנים שלה וגם ביטא חשש שהמטפלת תהייה עסוקה בניירות או במטופלת אחרת כאשר היא תזדקק לה.

הנושאים האלו טופלו והיא סיימה את הטיפול עם הבנה שהדלת תמיד פתוחה לפניה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page