top of page
חיפוש

איך מצבי רוח משפיעים על ההחלטות שלנו?


תחשבו על כך שבעבר רגשות לא נלקחו בחשבון בכדי להסביר התנהגות אנושית ורק במהלך השנים הפסיכולוגיה למדה וחקרה את השפעת הרגשות על קבלת החלטות .

היום ידוע לנו שלרגשות ולמצבי רוח יש תפקיד חיוני כאשר מדובר על היכולת להחליט ולעיתים הם לא רק משפיעים אלא גם קובעים את החלטותינו .

לאור זאת, חשוב שנבין איך אנו מתנהגים במצבי רוח שונים כדי שההחלטות שלנו יהיו מעשיות ומדויקות יותר.

יש האומרים שעדיף לסלק את הרגשות מתהליך קבלת החלטות כדי לאפשר החלטה רציונאלית . לדעתי הדבר לא לגמרי נכון מאחר והרגשות מראות בבירור מה אנו רוצים או לא רוצים .

כמו כן אני לא מסכימה עם הטוענים שרק צריך לשמוע את הלב משום שהחלטות כאלה עלולות להיות הרות אסון .

אם כן מה צריך לעשות ?

בואו ננתח מצבים שונים בכדי להבין מהי הדרך הנכונה לקבלת החלטות:

אחד המצבים בהם הרגשות יכולות להשפיע בדרך חיובית על קבלת החלטות, הוא מצב הישרדות מכיוון שנדרשת תגובה זמנית ומהירה למצב נתון. במקרה זה הרציונליות גורמת לבזבוז זמן. למשל פחד המשפיע על היכולת התגובתית המהירה שלנו והוא חיוני בכדי לשרוד .

במקרים בהם יש צורך לבחור בין אופציות דומות, הרגשות יכולות לעזור בבחירת הדרך הנכונה .

במצבים בעיתיים / מורכבים הדורשים התחשבות בגורמים רבים , אלו החלטות הדורשות זמן , סבלנות , הסתכלות מעמיקה ומחשבה ואם הרגשות הם עוצמתיים מידי לא מתאפשר שיקול דעת נבון ויתכן כי נגיע להחלטות שגויות .

מכירים את האנשים הנוטים לביצוע קניות יתר כשהם שמחים ולהיפך . ידוע כי מצבי רוח מסוימים משפיעים על התנהגות , למשל יש האומרים " הייתה לי שנה קשה ולכן פינקתי את עצמי עם רכב חדש" או " עברתי את המבחן ומרוב שימחה קניתי לעצמי שמלה " .

מה אומרים מחקרים:

חלק מהמחקרים מוכיחים כי מצבי רוח שליליים מורידים את מהירות קבלת ההחלטות. יחד עם זאת קיימת נטייה להערכה יסודית יותר של הנתונים . מצבי רוח אופטימיים מידי מורידים את רמת ההקשבה לפרטים חשובים .

החוקר ופסיכולוג JENIFFER LERNER מאוניברסיטת הרווארד טוען שהכעס ( זעם ) בניגוד לפחד, יוצר הרגשת ביטחון יתר הגורם ללקיחת סיכונים מיותרים . עצב מתון יכול לכוון להתנהגות שיטתית יותר וכך לניתוח טוב יותר של מצבים .

ניתן להבין אם כך שלא קיימת דרך אחת נכונה לקבלת החלטות.

לדעתי חשוב מאוד להתבונן פנימה ולהיות קשובים למצבי רוח ולרגשות שלנו כדי להבין איך הם משפיעים עלינו , וכך להגיע לאינטגרציה בינם לבין הרציונל ( איסוף אינפורמציה דרושה ) ולקבל החלטות המתאימות לנו .

לסיכום :

החוויות, הרגשות, הערכים, התרבות והידע שלנו מולידים אמונות אישיות אשר יחד עם האופי והאישיות משפיעים על איך אנו רואים את המציאות ויוצרים אצלנו מצב רוח מסוים, מצב רוח אשר הוא האחראי במידה רבה על ההחלטות אותן אנו לוקחים .

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page