top of page
חיפוש

בואו נדבר על חלומות.....

חלום מרתק ומסקרן ויחד עם זאת מפחיד ומאיים

דברים רבים נאמרו על חלומות. לאנשים רבים תחושה מעורבת לנושא, גם מרתק ומסקרן ויחד עם זאת מפחיד ומאיים.

כבר מההיסטוריה הרחוקה אנשים חיפשו את סוד החלום ועד היום אין תשובה אחת מוחלטת. העמדות מבוססות על המדע, מסורת, דת או אינטואיציה. בעיקר הפסיכולוגיה מתעסקת ולומדת את נושא החלומות ומשתמשת בהם ככלי עזר להתפתחות הטיפול הפסיכולוגי.

האינדיאנים, התנ"ך, התלמוד, היוונים- כולם עסקו בחלומות

חוקר בשם "דן בואיר" למד את התנהלות האינדיאנים במקומות שונים בעולם וראה שהם משתמשים בחלומות בכדי להגיע להחלטות מורכבות ובכדי להתכונן לשינויים משמעותיים.

התנ"ך מתייחס גם לחלומות יעקב וחלומות יוסף אשר ידע גם פתירת חלומות ולכן זכה לתואר המקראי "צפנת פענח", גם התלמוד מתייחס אל חלום כאל אחד בשישים בנבואה (ברכות נ"ז).

בתקופת אריסטוטלס התחילו להתייחס לחלומות כקשורים לנפש ולא לאלוהים, ארתמידור התחיל לפרש חלומות ולתרגמן לשפה מובנת.

למי לא קרה שקמים בבוקר עם זיכרון של חלום לא מובן המעסיק אותנו לאורך זמן.

ידוע לנו שחלומות משפיעים על החלטות שלנו בחיים, אפילו כשאנחנו לא מודעים לכן, לדוגמא השיר "yesterday" נוצר ב1965 כתוצאה מחלום של מקרטני.

החלום הוא תופעה כלל אנושית, שייך לכל התרבויות וומסתבר שגם חיות חולמות.

חלק גדול מזמן השינה מוקדש לחלום אולם היכולת להיזכר בו היא מינימאלית.

פרויד: "החלום הוא דרך המלך של הלא מודע"

כל החלומות נועדו למימוש משאלה אשר במצב רגיל נדחקה ע"י האדם. פירוש חלומות נוצר אצל פרויד מתוך התנסות אישית ועבודה על החלומות שלו עצמו על מנת להבין את קשריו עם אביו שנפטר.

פרויד טוען "החלום הינו ייצוג מוסווה של פנטזיה או דחף מודחקים משום שהם אינם באים לידי ביטוי מבחינה תרבותית ומוסרית, כלומר מדובר בתכנים מעוררי חרדה עד כדי כך שלא ניתן אפילו לחלום עליהם אלא צריך להעבירם דרך מכבסה אשר תסווה את משמעותם האמיתית מפנינו בזמן השינה."

פירוש חלומות מתבסס על ניתוח ואסוציאציות חופשיות של הסמלים

האסוציאציות החופשיות נותנות את הכיוון להבנת החלום.

לדוגמא - חלום על נחש יכול להיות בעל פירושים שונים, הנחש מייצג תכונות ונושאים מגוונים, יכול לבטא התחדשות, מוות, לידה מחדש. ביהדות הנחש מייצג רק קונוטציה שטנית. פרויד רואה בנחש ביטוי של מיניות, אצל הגבר וגם אצל האישה, יונג אמר שנחש בחלום מבטא קונפליקט פנימי, הנחש מייצג אספקט מאיים בקונפליקט.

פרויד אמר שהתפקיד של החלום הינו לשמור על השינה דרך מימוש משאלות ואם אנחנו לא מצליחים לשמור על החלום, עלול להופיע סיוט המשקף את אי היכולת של החולם להכיר ולפתור קונפליקטים של חיי היום יום.

.החלום לובש שתי צורות תוכן - התוכן הגלוי הנראה לעין והתוכן החבוי

בחלום הכל אפשרי, אין חוקים של זמן או מקום, לעתים נהוג בחלומות לבלבל בין הווה ועבר.

חוקרים טוענים שהרגשות בחלומות הם לרוב קשים, בעיקר פחד אשמה וחוסר אונים. עם רגשות אלו קשה לנו להתמודד במציאות אז נוטים להדחיקם.

החלום מאפשר לנו הצצה אל תוך העולם הפנימי, אל חוויות וזיכרונות נשכחים ונדחקים.

חשוב מאוד להיות קשובים לחלומות, להתפנות ולהתחבר אליהם מאחר שברוב המקרים קיים מסר משמעותי העוזר לנו להכיר את עצמנו טוב יותר.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page