top of page
חיפוש

דיכאון אחרי לידה - איך מתמודדים?


במשך תקופת ההיריון עובר גוף האישה שינויים משמעותיים ולעיתים היא מרגישה ברע כאילו קיימת מחלה .

לאחר לידת התינוק , בדרך כלל האחריות על התינוק הינה נחלת האישה בלבד , ובשלב זה , לתינוק קיימים צרכים שיש לספקם באופן מיידי .

לא משנה עד כמה התינוק רצוי, השינויים שנגרמים לא תמיד קלים . בדרך כלל הנשים מרגישות עייפות ומצב רוח ירוד , אבל לאחר מספר ימים רובן מתגברות על כך .

לעומת זאת קיימים מקרים שהלידה משפיעה על האישה בחומרה וההשפעה מתמשכת . לפעמים נשים לא מצליחות להתגבר ומרגישות בילבול , דכדוך , חוסר תיפקוד , תופעה זו נקראת דיכאון לאחר לידה .

לרוב הנשים קיימות ציפיות גבוהות לגבי האמהות , בדרך כלל קיימת אמונה ביכולת האם לטפל בתינוקה באופן ספונטני חיובי ומספק ואולם במקרים בהם נמצאת האם במצב של חרדה ולחצים אזי עולות שאלות של יכולת האם ורצונה לטפל בתינוקה .

אכזבת האם הינה משמעותית וצפים רגשות אשמה ותחושה של חוסר ערך עצמי , כל אלה מסבכים את המצב עוד יותר ומחמירים את חוסר התיפקוד של האם החדשה .

היום דיכאון לאחר לידה הינה תופעה מוכרת, אשר יכולה להופיע לאחר הלידה או במועד כלשהוא אחריה. לפעמים מופיעה בפתאומיות ולפעמים בהדרגה .

הסימפטומים המאפיינים הינם כלהלן :

- מצבי רוח עכורים , בכי , הכל קשה לה , מרגישה רע עם עצמה ועם הסביבה .

- דאגה מוגזמת כלפי בריאות עצמה ותינוקה , פחד להישאר לבד .

- האם פגיעה ועצבנית במיוחד.

- רגשי אשמה על כך שאינה האם האידיאלית .

- קשיי ריכוז .

- בעיות שינה .

- שנויים בתאבון .

- קושי בקבלת החלטות .

- ירידה בחשק המיני .

נוצרת הרגשה של מעגל סגור

חוסר שינה מביא לעייפות, הגורמת לרגישות יתר ופגיעות, כתוצאה מכך, בשל התחושה של האם שאינה מתנהגת כרגיל, צפים רגשות אשם על התנהגותה המביאים לחוסר שינה וחוזר חלילה .

הסיבות הגורמות לדיכאון אחרי לידה :

- הלידה נתפסת לעיתים כאירוע פולשני ואפילו תוקפני.

- דרשנות ותובענות של התינוק .

- חוסר תמיכה של בן הזוג

- היעדר עזרה מהמשפחה.

- חוויות מהעבר כבת של היכולות להשפיע.

- שינויים הורמונאליים כתוצאה מהלידה .

במצבים אלו יש צורך בהתערבות מקצועית מיידית.

סיוע פסיכולוגי ממוקד יכול לסייע ולהקל מיידית ואף למנוע את החמרת המצב.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page