top of page
חיפוש

הגשמה עצמית – האם זה אפשרי בעידן הדיגיטלי?

התקופה המודרנית לא משאירה לנו הרבה זמן לעצמנו. בין משבר כלכלי עולמי למרדף הבלתי פוסק אחר נוחויות החיים אנו עסוקים רוב הזמן בריצה אחרי כל מיני דברים וחפצים שלא בטוח שאנחנו ממש זקוקים להם, ויש ספק רב בנוגע ליכולתם של חפצים אלה לעזור לנו להגיע להגשמה עצמית.

אז מהי הגשמה עצמית ומדוע היא כה חשובה?

כל אחד מאיתנו חש לעיתים ריקנות בפנים. זוהי תחושה טבעית המעידה בדרך כלל על הימצאותנו בנקודת זמן מסוימת בה אין אנו חשים הגשמה עצמית. הגשמה עצמית היא התחושה שיש לחיינו משמעות וכי אנו נעים במסלול כלשהו שאיננו סתמי וחסר תועלת. עצם המחשבה שחיינו ריקים ממשמעות ואין לנו ייעוד ברור, וההרגשה כי העשייה שלנו איננה משמעותית - כל אלה עלולים להחדיר בליבנו חוסר שביעות רצון ותחושה של חוסר ערך עצמי. דווקא בזמן המודרני בו אנו חיים, ההזדמנויות להגשמה עצמית הינן רבות יותר מאי פעם. שהרי בעבר הלא רחוק אדם היה נולד, חי ועובד באותה עבודה שהוגדרה לו על ידי משפחתו עד יום מותו. היום ישנו שפע של הזדמנויות לבחור את מה שאנו אוהבים ורוצים ואת מה שאנו חשים כי יעניק משמעות לעשייה שלנו. 

הגשמה עצמית איננה השגת כל היעדים שהצבנו לנו כי אם התחושה שאנו נמצאים בדרך הנכונה וכי אנו חיים באופן הממצה את הפוטנציאל שלנו – גם אם יש לנו עוד יעדים להשגה. למעשה השגת כל היעדים איננה מבטיחה הגשמה עצמית ובעצם היעדים אינם העיקר. מדובר בתהליך התפתחות שלא נגמר לעולם אך אם מתמזל מזלנו הוא מעניק לנו תחושה של מלאות ושל ייעוד.

אימון להגשמה עצמית מתבצע באמצעות מספר שלבים עיקריים:

איתור נקודות החוזקה – זהו שלב של אינטרוספקציה בו כל אדם מביט פנימה ומזהה את הכוחות שלו, את הכישרונות שלו ואת הדברים שבהם הוא טוב ומוצלח. אנשים רבים אינם מאמינים בכלל כי יש משהו שמייחד אותם והם מותעים לגלות את הכישרונות הייחודיים החבויים בתוכם. עצם התגלית משמש כדלק המניע את תהליך ההגשמה העצמית ויוצר תיאבון אצל האדם להמשיך את התהליך.

מיפוי – השלב השני הוא מיפוי של חיינו והבנה של איפה אנו נמצאים בכל אחד מתחומי החיים החשובים כגון אהבה, קריירה, משפחה, מערכות יחסים, קהילה וכו'. רק באמצעות הבנה מלאה של מיקומנו נוכל להתקדם לשלב הבא.

הגדרת יעדים – בשלב זה אנחנו מביטים שוב פנימה ומעיזים לחלום. בשלב זה כל אחד מאיתנו מגדיר לעצמו מה המשמעות של הגשמה עצמית עבורו. שהרי מדובר ביעדים שונים לחלוטין עבור כל אדם וזוהי הסיבה שהגשמה עצמית איננה יכולה להימדד בפרמטרים כללים (גם אדם מצליח מאוד בתחום הקריירה יכול לחוש חוסר סיפוק והיעדר הגשמה עצמית).

מציאת הדרך – לאחר שאנו רואים את היעדים עלינו להתוות את הדרך להשגתם. באיזה מסלול נלך כדי להגשים את היעדים הללו ומהם יעדי הביניים שנפגוש בדרך. עבור רבים מהאנשים המעוניינים בהגשמה עצמית העלייה על הדרך הנכונה לבדה היא מספיק בכדי לחוש מידה מסוימת של הגשמה עצמית ותחושת ערך עצמי שמתגברת.

הדרך להגשמה עצמית עשויה לכלול רכישה של כלים חדשים או מיומנויות חדשות כדי לפתח את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו או שהיא יכולה להביא לידי ביטוי כישרונות חבויים שבתחילה לא ידענו שקיימים אצלנו. כך או כך אנו צפויים למסע מטלטל שבסופו אם נתמיד ונצליח, נזכה בכל הקופה.

לפעמים חוסר הגשמה עצמי הינו תוצאה של סיבות לא מודעות הפועלות כמחסומים בדרך. לכאורה אנו מאד רוצים להגיע למטרה אבל נוקטים בהתנהגות  מכשילה ולא מובנת הנותנת לנו הרגשה של חוסר שליטה על המתרחש. התערבות טיפולית יכול לתרום רבות להגשמה עצמית.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page