top of page
חיפוש

להיות הורה

להיות הורה- תפקיד מורכב!

התפקיד ההורי הוא תפקיד מורכב ותובעני, המצריך השקעה רבה, וכישורים מגוונים על מנת להצליח בו וליהנות ממנו. להיות הורה פירושו להיות פעיל בעיצוב אישיותו של הילד כלומר- תמיכה ברובד הפיזי, פסיכולוגי, חברתי ורגשי.


הורים מפחדים מטעויות וחרדים לעתים הפחד מטעויות גורם לעתים קרובות חרדה. לצערנו לא קיים מתכון ללמוד ממנו אלא רק הכוונה נכונה והעניין הטבעי של ההורים לגדל את ילדם. המסרים שהורים מקבלים לעתים הינם מלחיצים לדוגמא - הורים מוצלחים מגדלים ילדים מושלמים- חשוב לוותר על הציפייה הזו. לא קיים דבר כזה "ילדים מושלמים" כמו כן חשוב לדעת שההורים אינם מושלמים. הבנה כזאת יכולה להפחית חששות וחרדות.


הורים מרגישים לפעמים חסרי ביטחון בחברה של ימינו מופעל על ההורים לחץ חזק מבחינה מוסרית, פנימית, וחברתית חיצונית, להצליח בתפקיד. מאידך, אין מידות ברורות להצלחה ואין ידע ברור כיצד ומה לעשות כדי להצליח. יש ריבוי דעות על מה טוב לעשות עם ילדים ואזהרות רבות על נזקים אפשריים שהורים עלולים לגרום לילדיהם. מצב זה גורם פעמים רבות לחוסר ביטחון אצל ההורה כאשר הוא נתקל בקושי ואז הוא איננו בטוח אם הוא אכן מבין את הבעיה ומטפל בה בצורה מתאימה. חוסר הביטחון גורם להססנות וחוסר עקביות בהתנהגות כלפי הילדים ועלול להחמיר את הבעיה.


הכשרה הורית התפקיד ההורי הוא אחד התפקידים שלגביהם קיים מיעוט של הכנה והכשרה פורמליים, רוב הידע המצוי אצל הורים צעירים נרכש בהקשר המשפחתי, החברתי ובאמצעות ספרות פופולרית. הורים מתוסכלים לעתים או שמודאגים בגלל ציפיות יתר שאינן מתאימות לגיל הילד או בגלל פירוש התנהגות הילד בצורה בלתי מתאימה. לעיתים חסר להורים ידע על גורמים המשפיעים על ההתנהגות, למשל תשומת לב שלילית הפועלת דווקא לחיזוק התנהגות לא רצויה של הילד.


כישורי הורות כישורים של הורים בהתייחסות לילדים נוגעים בתחום רחב של התנהגויות הנחוצות להורה על מנת להצליח בתפקיד כמו: הצבת גבולות, מתן חיזוקים חיוביים, הקשבה ופתרון בעיות. הורים שונים מתקשים בשימוש בכישורים מסוימים, אף כאשר הם יודעים שהתנהגויות אלה נחוצות להם כהורים. הורים כאלה זקוקים להדרכה כיצד לדבר עם הילד, כיצד לקרוא לפני הילד ספר, כיצד לשחק איתו, כל אלה יכולים לעזור להורים החסרים כישורים.


אנחנו עלולים לשגות בניתוח מצבים יכולת שיקול וניתוח אובייקטיבי של מצב או בעיה הם הבסיס לפתרונם. עיוותים בתפיסה ובשיפוט של מצב גורמים לנקיטת דרכים בלתי מתאימות לפתרונות או לרגשות של שיתוק וייאוש. המניעים העשויים לגרום לחוסר אובייקטיביות הם:

  1. מעורבות אישית מוגזמת עם הילד

  2. הזדהות (למשל הילד נתפס כחלש ולכן זקוק להגנת המבוגר)

  3. העברה של בעיות מהעבר האישי של המבוגר והשלכתן על הילד

  4. עיוותי מציאות בשל בעיות רגשיות של ההורה.

הורות היא תפקיד לכל החיים: לתפקיד ההורי מספר אפיונים המייחדים אותו מכל תפקיד אחר אשר יש להם השלכות חשובות להתערבות. אפיון מרכזי כזה נוגע בחופש הבחירה בתפקיד. בשונה מכל תפקיד אחר אין דרך חזרה מהתפקיד ההורי למרות שפעמים רבות הכניסה לתפקיד זה איננה רצונית או שהתפקיד מתגלה כבלתי מתאים לציפיות הקודמות. גם הילדים הנולדים אינם נבחרים, והם אכן שונים זה מזה מרגע לידתם, ומעמידים אתגרים קלים או קשים יותר להוריהם לגבי גידולם (תומס צ'ס ובירץ). ההשקעה הנדרשת מהתפקיד עצומה. השפעת התפקיד רבה על כל תחומי החיים האחרים של ההורה ולא תמיד היא לטובתו: הוא עשוי לפגוע בחיים המקצועיים, בקשר הזוגי ובחיים החברתיים.

לפעמים ההורים זקוקים לשקם את יחסי הנישואים שבניהם או לטפל בבעיותיהם הרגשיות כדי לתפקד טוב יותר כהורים.


ילדים נוחים להורים נוחים?

חשוב לציין שאיכות הורות לא נקבעת רק על ידי הורים אלא גם על ידי האופי של הילדים. יש ילדים קלים יותר ואחרים שקשה יותר ליצור איתם קשר. חשוב לפתח רגישות כזאת שתתפוס את השוני וזאת אינה משימה קלה. ככלל יש לזכור שכל ילד הוא עולם בפני עצמו.

הנטייה הטבעית שלנו היא להזדהות עם טובתו של הילד ולהתחשב בקשייו, ולעתים שוכחים את ההורה שהוא הדמות המרכזית בחייו של הילד. חשוב להבין את צורכי ההורים שלעתים זקוקים לתמיכה והדרכה מול הדרישות הרבות בחברה המודרנית המערבית.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page