top of page
חיפוש

פגיעות ריגשית ( VULNARABILITY ) הינה הזדמנות להתפתחות רגשית - האמנם ??


הערכה עצמית ואמון בעצמנו הם שני מנועים חיוניים בכדי להתמודד עם אתגרים ומשימות בחיים. יחד עם זאת כל אחד ואחת מאיתנו פוגשים מצבים שאנו מרגישים חסרי אונים מול תופעות מאיימות וכתוצאה מכך לא יודעים כיצד להתמודד מולן .

ידוע לנו שבחברה של היום להיות פגיע זו חולשה וזה מונע מאיתנו לקבל רגשות כגון פחד. חשוב להדגיש שאנשים משתמשים במילה רגיש ומתכוונים לאדם פגיע. לדעתי פגיע ורגיש הינם שני דברים שונים . לאדם רגיש יכולות להיות אמפטי לזולת, לבטא חמלה בקלות ולהקשיב לשני . לאדם פגיע ברגע נתון יש בעיה להתמודד עם קשיי החיים .

מה פירושה של פגיעות נפשית ( VULNARABILITY ) בפסיכולוגיה?

אפשר להגדיר פגיעות נפשית כמצב בו אנו מרגישים שלא נוכל להתגבר על מציאות מטרידה , מכאיבה ולא נוחה ומסתירים את הפגיעות עקב חשש מביקורת .

המילה נובעת מלטינית VULNARATIO אשר פירושה היכולת להיות נפגע. ביטוי זה מתייחס לפחד מפציעה נפשית או פיזית .

הפגיעות מעוררת בושה בעיקר כתוצאה מחינוך. יחד עם זאת להתעלם מהפגיעות חוסם תהליך המוביל לחוסן נפשי הדרוש לחיים מספקים .

מבחינה פסיכולוגית הפגיעות הרגשית גורמת לרגשות חזקים כגון פחד , עצב , כעס , תסכול , חוסר אמון ביכולותינו . אולם להכחישם לא יתרום להיעלמות הבעיה , ההיפך הוא הנכון , אם לא נתמודד עם הפחד לא ניתן להגיע לעצמאות ריגשית .

אפשר להגדיר פגיעות רגשית דווקא ככוח הנמצא בתוכנו שמטרתו היכולת שלנו להכיר מי אנחנו באמת על החסרונות והטעויות שאנו עושים ולהבין שאנו זקוקים לאנשים אחרים כדי להיות מקובלים ומובנים על ידם.

BRENE BROWN סוציולוגית בעלת שם עולמי שחקרה את הנושא טוענת כי להכיר את הפגיעות הנפשית הופכת אותנו, בצורה פרדוקסלית , לבני אדם חזקים יותר , נעימים ומחויבים לעצמנו ולסביבה .

כיצד להתגבר על פגיעות נפשית ?

1) לנסות להכיר את עצמנו כך שנוכל לזהות את החולשות וגם את החוזקות .

2) לשלוט במחשבות, למשל דרך MINDFULLNESS או שיטות הרפיה אחרות המובילות למחשבות חיוביות .

3) יש לנתח מצבים ברוגע ולהתאמץ לראות מצבים בדרך של פתרון בעיות .

4) להפסיק לעשות מעשים בכדי לרצות אחרים .

5) להיות אמיתיים ללא חשש מהתוצאות .

6) להחליט מה שמתאים לי ומוסיף לרווחתי .

7) אין להיות קשוח וביקורתי מדי כלפי עצמנו. להשתדל להבין מה הסיבה שגרמה להרגשה זאת וכך להעריך איפה טעינו.

8) ללמוד להיות סבלני עם התנהגויות , פחדים וחולשות שלנו ושל אחרים .


לסיכום :

בעולם בו המטרה העיקרית היא להיות מוצלחים ומושלמים, חשוב שיהיה לנו את האומץ לקבל את עצמנו כפי שאנו , זקוקים לאנשים אחרים בכדי להתמודד עם הקשיים ולהתקדם הלאה .

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page