top of page
חיפוש

פוחדים מאינטימיות?


מהי אינטימיות?

ההגדרה הינה סובייקטיבית מכיוון שהיא משתנה מאדם לאדם, אבל באופן כללי אפשר לומר שאינטימיות הינה תחושת ביטחון המאפשרת לאדם להיות " אני האמיתי " מול השני בעיקר ברובד הרגשי.

הפחד מאינטימיות הינו פחד לא מודע החוסם את האפשרות ליצירת קשר קרוב וחם בזוגיות ובין חברים. הפחד מאינטימיות פועל כהגנה על עצמנו ממצב אשר מצטייר אצלנו כמפחיד, מכאיב או מסוכן. אנחנו חוששים "להיבלע" עי האחר או לאבד שליטה.

אפשר להגיד בביטחון שכולנו רוצים ליהנות מקשר אינטימי אבל גם קשר זה מעורר הסתייגות מאחר ולרבים קשה להיות " עירום רגשי " מול השני ולאפשר לו לראות תכונות שניסינו להסתיר אפילו מעצמנו.

הפחד מאינטימיות קשור לפחד להיפגע מכיוון שאם היו מבטיחים לנו שהאינטימיות תימשך לנצח ותהייה תמיד התנסות חיובית היינו זורמים איתה ביתר קלות, זאת משאלה אשר לא ניתנת למימוש ואז נשארים עם החשש והפחד שאם האינטימיות תעלם, הכאב יהיה בלתי נסבל.

אינטימיות הינה כלי מרכזי בהצלחה של יחסים בין אישיים.

מה נדרש בקשר אינטימי?

תקשורת פתוחה ורחבה וביטחון בקשר. כשאנחנו מרגישים ביטחון בקשר, אנחנו מאפשרים לשני להתקרב ולהכיר גם את החולשות, הפחדים, הרגשות, הציפיות והדעות שלנו גם אם הם לא "ייצוגיים". אנחנו למעשה מאפשרים לצד השני לראות אותנו ללא העמדת פנים. ברור שזו התנסות הדדית.

בקשר אינטימי בריא קיימים שני מרחבים האישי והזוגי. שני מרחבים אלו חיוניים באותה מידה להתפתחות הקשר. חשוב כי שני בני הזוג ישמרו על העולם הפרטי שלהם ויפתחו ביחד את העולם הזוגי.

מהן הסיבות לפחד מאינטימיות?

1) ניסיון עבר קשה .

2) חוויות ילדות מורכבות

3) פחד מדחייה

4) פחד נטישה

אינטימיות בקליניקה:

בקליניקה נושא האינטימיות מופיע במסווה של תלונות קונקרטיות. ניקח לדוגמא את מאיה ובועז (שמות בדויים), זוג צעיר הנמצא בקשר תקופה ארוכה ואולם קיימת אצלם תחושה שהקשר לא מתקדם.

בועז: מאיה לא משתפת אותי באמת במה שקורה לה, מה מדאיג אותה. היא תמיד עסוקה.

מאיה : הוא חשדן, בודק אותי כל הזמן חוקר, אבל כשאני מדברת הוא לא באמת נוכח.

ברור שתחושות אלו אינן מאפשרות התפתחות אינטימית. בהמשך מתברר שאמה של מאיה חלתה בדיכאון כאשר היא הייתה בת 6 חודשים, מאיה מדווחת שהקשר ביניהם היה חם אבל שטחי. גם לבועז הייתה חוויה קשה מכיוון שנעזב ע"י חברה מספר ימים לפני חתונה.

נתונים אילו מובילים את הטיפול לשחרור מהמלכודות הרגשיות מן העבר למען הצלחת הקשר.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

ילדים מנתקים קשר עם הוריהם- למה זה קורה? מה אפשר לעשות?

אשר שומעים שילדים נתקו קשר עם ההורים, עולה מיד השאלה למה זה קורה ? מניסיוני אין תשובה חד משמעית לכך. יתכן שהדבר נובע מקונפליקטים שלא עובדו או מהתעללות או מתפיסות עולם ואידאולוגיות שונות וכן יתכן שהיה

חלומות בזמן מלחמה

"נכנסתי לסופר לקניות בגלל שמועות שלמחרת  יהיה מסוכן להסתובב. בסופר היו חסרים פריטים רבים ואת אמרת לי ( אני המטפלת ) לנסות לרדת למרתף  ושם יתכן ותמצאי את כל מה שהיה חסר. היה חושך ומפחיד אבל מצאתי שם מס

תשישות רגשית- מהי ואיך מתמודדים איתה?

בימים קשים כמו אלו שאנו חווים היום ומאז 7 אוקטובר, אנשים מרגישים תחושת תשישות אשר נראית כתחושה של תשישות לאומית . ברצוני להגדיר מה זאת תשישות , מה הסימפטומים ודרכי ההתמודדות . תשישות רגשית הינה תחושה

bottom of page